Wat stress eigenlijk is…

Stress kennen we allemaal, maar is dat wel zo?

Stress is een “natuurlijke”reactie op prikkels vanuit je omgeving. Dit wordt ook wel allostatic load genoemd.

Hier volgt een verdieping van dit concept.:

De allostatic belasting is de fysieke en emotionele kosten van het omgaan met stressvolle hqdefault.jpg (480×360)omstandigheden dan langere tijd. Soms wordt deze term gedefinieerd als synoniem met stress, maar het is eigenlijk de aard van stress reactie van het lichaam en hoe het wordt ingevoerd en verwerkt bepaalt de lading. Het is al betoogd dat zwaardere ladingen riskeren de ontwikkeling van chronische ziekten. Bovendien, niet alleen bio- of neurochemische reacties, maar ook nutteloos gedrag, moeilijk ervaringen uit de kindertijd, en de aanwezigheid van angst of stemmingsstoornissen verhogen deze chronische stress last.

Er zijn een aantal manieren voorgesteld om het gewicht van een allostatic belasting te meten en om de impact te verminderen. Individuen stressbestendige op verschillende manieren, maar perioden van hoge stress verband houden met de productie van chemicaliën zoals cortisol en catecholaminen zoals adrenaline, noradrenaline en dopamine. Op de korte termijn, hogere hoeveelheden van deze stoffen te helpen mensen omgaan met stress. Aan de andere kant kan chronische stress leiden tot overproductie van deze stoffen, en gebrekkige mechanismen uitschakelen van de chemische reactie. Soms lichaam produceert cortisol en catecholaminen in situaties die dat normaal niet worden beschouwd als belastend.

Deze extra reacties niet langer nuttig zijn, en in plaats daarvan steeds fysiek schadelijk. Ze beginnen verhoogd risico op hartziekte, hoge bloeddruk en hoog cholesterolgehalte veroorzaken. Daarnaast is er een chronisch hoge allostatic belasting betekent dat mensen meer kans om te kiezen voor het omgaan gedrag dat risico van de ziekte te verhogen, zoals roken, drinken en drugsgebruik. Afwisselend, kunnen mensen niet uit te oefenen of ze te veel eten. Niet alle mensen omgaan met spanning op dezelfde manier, en sommige lijken te kunnen omgaan met veel meer van, terwijl nog steeds het maken van goede keuzes en het verzorgen van zichzelf. Een allostatic lading in deze patiënten lager. In tegenstelling, leek bepaalde personen voorbereid om een ​​zwaardere lading te dragen.

Hogere niveaus stress respons vaak voorkomen bij mensen die werden misbruikt en verwaarloosd als kinderen, en bij mensen met stemmings- en angststoornissen. Deze scenario’s vervolgens te vertalen naar een verhoogd risico op ernstige, chronische ziekten. Er zijn manieren om een ​​allostatic belasting te meten. Sommige artsen raden het gebruik van spanning schalen, maar dit kan niet bijzonder effectief zijn. Een schaal kan een persoon de huidige ervaringen van stress kunnen waarderen, maar niet op de manier waarop hij verwerkt deze in de tijd te spreken. Betere maatregelen te evalueren niveaus van catecholaminen en cortisol, en kon zelfs testen op aandoeningen zoals obesitas, hoge bloeddruk, hoog cholesterolgehalte, en hartziekte.

Bovendien, psychotherapeutische zorg bepaalt welke soorten gedrag is een persoon ontwikkeld om te gaan met hoge stress. Een grondige client geschiedenis kan evalueren hoe vaak cliënten zelf hebben gezien te worden onder stress. Psychotherapie diagnosticeert ook psychiatrische stoornissen en kan negatieve jeugdervaringen die kunnen overeenkomen met een hogere allostatic belasting identificeren. Bovendien kan therapeutisch werk op het gebied van het verminderen van stress en het beheer fysiologische coping-mechanismen verloop van tijd veranderen, waardoor het risico op het ontwikkelen van bepaalde chronische ziekten verminderen.

(Bron: nl.overcane.com/)